Expedisi Ke Telaga Tujuh, Repoh, Batu Kurau, Taiping Perak bah -2

Respons: 0 comments
Sambungan dari entry yang sebelum ini yer rujuk bah -1

Kali ini saya nak tunjukkan pula beberapa telaga yang terdapat di Telaga Tujuh ini, ada telaga yang masih lagi mengeluarkan air, yang mana airnya masih mengalir keluar. Di fahamkan telaga yang masih mengalirkan air , jadi telaga itu masih lagi hidup, dan jika telaga yang sudah tidak mengeluarkan air dan berlumut, telaga tersebut telahpun mati. Ada komen dari kawan-kawan mengatakan tahu berkenaan tempat ini namun tidak pernah berkunjung ke sini, bagi yang ingin datang dan lihat sendiri bolehlah hubungi saya, insyaallah saya akan bawa berkunjung ke tempat ini, mungkin kita boleh berkelah di sini nanti. Di sini bukan sahaja kita dapat melihat telaga-telaga yang terdapat di permukaan batu, malah kita juga dapat mandi dan beriadah di sini, pastinya air di sini sangat segar, sejuk dan nyaman.




Gambar di atas mungkin telaga yang mungkin sudah mati, jika di lihat kedua-dua telaga ini hanya menakungkan air, mungkin air dari air hujan, ataupun air dari sungai yang berdekatan yang masuk ke dalam lubang telaga ini waktu air pasang, kemungkinan waktu hujan lebat. Daun-daun buluh pula lebih mencacatkan pemandangan telaga ini dan membuatkan airnya menjadi lebih kotor.


Gambar di atas ini pula telaga yang juga sudah tidak mengalirkan air keluar dan kemungkinan hanya menakungkan air, lihatlah keadaan sekeliling telaga ini sudah berlumut hijau, dan tiada air mengalir keluar di permukaan telaga ini. Kemungkinan telah mati. Kalau dulunya waktu kecil-kecil saya pernah merendam badan ke dalam telaga ini namun kini tidak lagi. Tujuan expedisini kali ini hanya untuk mengambil gambar dan berkongsi dengan orang ramai.

Lihat pula gambar di atas ini, telaga ini walaupun di penuhi pasir namun masih terdapat air yang mengalir keluar, bagi saya telaga ini masih hidup kerana air tetap mengalir keluar ke permukaan batu dan masuk ke sungai. Persoalannya dari manakah air ini datang. Mungkin ada mata air dari bawah permukaan telaga ini.

Nantikan bahagian yang seterusnya siri jelajah saya...

No comments:

Copyright © Portal Berita Terkini

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog