Masjid Gelugor, Pulau Pinang

Respons: 0 comments
Assalamualaikum kepada semua para pembaca, salam sejahtera. Untuk kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua sebuah masjid yang tersergam indah di Gelugor, Pulau Pinang. Perjalanan yang mengambil masa kurang sejam dari Taiping amat memuaskan hati tatkala masuk ke dalam masjid ini. Walaupun boleh dikatakan masjid ini terletak di tengah pekan penuh dengan kenderaan lalu-lalang yang tidak berhenti semenjak pagi namun, apabila masuk ke dalam masjid, satu perasaan yang lain dapat saya rasakan, suasana di dalam yang tenang, agak sejuk berbanding tika berada di luar perkarangan masjid.

Beginilah pandangan dari luar perkarangan masjid. Masjid yang di warnakan hijau jelas kelihatan islamiknya. Sayangnya, para tetamu rumah ALLAH ini agak sukar meletakkan kenderaan kerana dari apa yang saya lihat tempat parking kereta sememangnya tidak ada disini, ataupun mungkin berada di belakang.
Jika di lihat pada papan tanda ini jelas kelihatan Masjid Gelugor ini telah di rasmikan oleh Tun Syed Sheh Al-Haj Bin Syed Hassan Barakbah dan untuk pengetahuan semua masjid ini telah di rasmikan pada 1970, jika di hitung usia masjid ini sejak di rasmikan sudah menjangkau 40 tahun. Walaupun masjid ini sudah berusia, namun masih terjaga dengan rapi.
Apabila melihat kawasan perkuburan bersebelahan dengan masjid ini sedikit sebanyak dapat menginsafkan saya mahupun sesiapapun yang melihat. Lihatlah walau sekaya mana pun anda sekarang, namun jika sudah sampainya janji ALLAH ke tempat yang sempit ini jugalah anda akan dikebumikan. Jika anda dapat perhatikan batu nisan di letakkan sangat rapat dengan kubur yang lain. Hanya amalan yang baik sahaja yang dapat meluaskan tanah kubur kita nanti.

No comments:

Copyright © Portal Berita Terkini

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog