Batu Kurau : Bekalan Air Masyarakat

Respons: 2 comments
Assalamualaikum semua. Kepada Pengunjung Saya ucapkan terima kasih sudi datang dan sudi membaca entry saya. Hari ini saya nak berkongsi pula dengan kemudahan asas yang ada di Batu Kurau ini iaitu bekalan air masyarakat. Lebih mudah di panggil paip air masyarakat@air kesihatan apa pun nama yang di panggil tetap menjuruskan berkenaan bekalan air bersih yang hanya perlu membayar RM1 -RM2 sebulan.

Untuk perkongsian saya kali ini saya membawa anda melihat sendiri keadaan bagaimana air yang di salurkan ke rumah-rumah di kawasan perkampungan, pendalaman dalam daerah Batu Kurau. Rujuk gambar di atas, bekalan air untuk penduduk di kawasanKg Jabi dan kawasan sekitarnya, airnya di ambil dari sungai Telaga Tujuh.
Beginilah keadaan tempat di mana air di proses untuk di salurkan ke rumah-rumah di kampung jabi dan sekitarnya. Agak besar kolam takungan air ini. Di bahagian belakang pula ada paip-paip besar yang di sambungkan di bahagian bawah untuk di salurkan ke kampung-kampung.
Beginilah air di tapis, air yang di alirkan dari sungai di atas melalui saluran paip besar dan di tapis menggunakan jaring untuk menghalang dari daun-daun masuk ke dalam kolam takungan air dan sekaligus mungkin menyebabkan saluran paip sumbat.





Boleh mainkan video di atas ini untuk melihat sendiri bagaimana air ini di proses dan di bekalkan untuk kegunaan masyarakat kampung di sekitar Batu Kurau ini. Bekalan ini untuk penduduk Kg Jabi dan kawasan sekitarnya.Sekian

2 comments:

pondokburuk said...

hurmm...mcm wakil rakyat pulak, teruskan usaha mereport hal2 sebegini, untung2 berhasil.

PReDicToR said...

1st time tgk bekalan air camni...anyway...batu kurau nei sbnarnya katne??

Copyright © Portal Berita Terkini

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog