Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin

Respons: 5 comments
Assalamualaikum Warah Matullah Hiwabarakatuh...

Di sini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Semoga raya tahun ini di sambut lebih meriah dari tahun-tahun sebelum ini.

Larangan jual Colour Crystal Ball

Respons: 1 comments


PUTRAJAYA 25 Ogos - Kerajaan hari ini mengumumkan larangan penjualan Colour Crystal Ball yang digunakan secara meluas sebagai perhiasan pasu selepas mendapati produk tersebut mampu meragut nyawa kanak-kanak kecil jika tertelan.

Kajian makmal mendapati produk menyerupai sagu dalam ais kacang itu mampu mengembang sehingga 55 peratus dalam tempoh dua jam di dalam perut manusia sehingga menyebabkan usus kanak-kanak pecah.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, setakat ini lapan pembedahan besar telah dijalankan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia untuk menyelamatkan kanak-kanak yang tertelan Colour Crystal Ball.

''Walaupun kandungan kimia dalam Colour Crystal Ball adalah pada tahap selamat namun masalahnya produk ini mampu mengembang 290 hingga 444 peratus selepas menyerap air selama dua jam.

''Ujian simulasi berdasarkan keadaan dan tahap asid perut pula mendapati ia boleh mengembang sebanyak 36 hingga 55 peratus dalam tempoh dua jam," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Ismail Sabri berkata, rupa Colour Crystal Ball yang berwarna-warni dan menyerupai agar-agar sering mendorong kanak-kanak menelannya.

Menurutnya, kanak-kanak yang tertelan Colour Crystal Ball akan mengalami tanda-tanda seperti muntah, demam, sembelit, perut kembung, sakit perut, usus tersumbat dan yang paling serius usus pecah.

''Saya menasihatkan orang ramai yang mempunyai produk ini supaya segera membuangnya, ia adalah berbahaya terutama terhadap kanak-kanak di bawah lima tahun.

''Bagi peniaga pula, mereka tidak lagi dibenarkan menjual produk ini atau berdepan risiko denda RM100,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali bagi kesalahan pertama di bawah Akta Perlindungan Pengguna," katanya.

Beliau berkata, pemantauan kementeriannya mendapati kebanyakan Colour Crystal Ball direka di Korea Selatan tetapi dikeluarkan di Jepun dan China.

''Malaysia bukan negara pertama yang melarang penjualan produk ini, Poland dan Itali telah mengenakan larangan sama pada tahun lalu.

''Filipina pula mengeluarkan amaran berjaga-jaga terhadap pembekalan dan penjualannya kerana produk ini mudah menyebabkan kanak-kanak tercekik," katanya.

sumber berita dari: Utusan Malaysia

Singgah Sahur Di Mc D santap GCB

Respons: 2 comments
Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh.. Salam sejahtera semua, semalam saya meluangkan masa bersama dua orang sahabat saya Musa dan Irwan ke Taiping Sentral untuk minum-minum. Pada asalnya kami ingin pergi ke kedai makan di sekitar pekan Batu Kurau sahaja, entah macam mana timbul cadangan ke MC D di Taiping Sentral pula.

Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, di Taiping hanya terdapat sebuah sahaja Restoran Mc D berbanding dengan KFC yang terdapat di banyak tempat sekitar Taiping dan Kamunting. Restoran Mc D tersebut beroperasi 24 Jam sehari.Oleh kerana saya tidak biasa makan di Mc D, saya biarkan sahabat saya untuk memesan makanan untuk saya, nah inilah makanan yang mereka pesankan untuk saya GCB, apa itu GCB, GCB adalah singkatan kepada Grill Chicken Burger. Bagi yang belum pernah mencuba silalah berkunjung ke restoran Mc D yang berdekatan dengan rumah anda, cubalah sekali pastinya anda akan merasakan keenakan GCB ni dan ingin lagi.

Di dalam gambar di atas ni sahabat saya Musa, kami semua memesan makanan yang sama, beliaulah yang mendorong untuk kami semua makan GCB kerana beliau telah beberapa kali makan GCB ni di Branch Mc D dekat Ipoh. Bersepahkan meja kami makan.Bagi saya yang baru kali pertama makan di sini rasa agak janggal. Sampaikan nak makan GCB tersebut pun saya tanya kepada dua sahabat saya dulu eh macam mana nak makan GCB ni yer.

Bagi yang belum mengenali saya nah inilah saya. Lokasi Mc D di Taiping Sentral terletak bersebelahan dengan Pasaraya Tesco, kebetulan musim perayaan Pasaraya Tesco ni tutup pada pukul 1 pagi.
Setelah selesai makan GCB kami mencuba Pai Epal pula, bagi saya ini adalah percubaan pertama kali saya, tidak bagi dua orang sahabat saya, mereka ni dah selalu sangat makan. Rasa Pai Epal ni pun enak cuma agak rasa manis sedikit.
Inilah dua orang sahabat saya sejak dari zaman persekolahan lagi, walau di mana kami berada walau apa kami jadi, kami akan tetap bersahabat. Insyaallah. Terima Kasih Irwan yang sudi menaja makan singgah sahur kami di Mc D ini. Terima Kasih daun Keladi lain kali belanja lagi.Sekian


Meriahkan Sambutan Raya Dulu-Dulu

Respons: 5 comments
Assalamualaikum Warah Matullah hiwabarakatuh.....

Kalau dulu-dulu nak sambut raya mesti akan meriah dengan bunyi letupan-letupan yang sangat kuat, terutama di kawasan kampung-kampung, bebudak kampung lebih gemar main meriam buluh dan meriam tanah, lebih kuat dari mercun bola dan lebih bahaya.

Meriam Buluh
Menurut wikipedia, Meriam buluh Meriam buluh adalah sejenis mercun buatan sendiri yang popular semasa musim perayaan Hari Raya di Malaysia. Seperti juga mercun yang lain, meriam buluh diharamkan seperti yang termaktub di dalam Akta Bahan Letupan 1957; ironinya, semakin ramai kanak-kanak Melayu beralih kepada meriam buluh yang lebih berbahaya sebagai alternatif kepada mercun komersial yang diharamkan oleh kerajaan.


Meriam Tanah
Satu lagi jenis Meriam yang sangat kuat letupannya adalah meriam tanah, bunyinya lebih kuat daripada bunyi meriam buluh berbandiang dengan meriam buluh, meriam tanah di bina dengan menggali tanah sehingga sedalam 2 kaki lebih kurang. Bahan asas letupan tetap juga menggunakan karbaid. 

Bagaimanapun kedua jenis permainan yang sering memeriahkan lagi sambutan raya ni adalah membahayakan dan telahpun di haramkan Bagi yang masih berdegil dan tetap nak main tu hati-hati lah yer, takut nanti orang beraya di rumah bersama sanak saudara, anda beraya di Lokap.Shahdunya raya anda nanti.

Persiapan Untuk Raya

Respons: 2 comments
Assalamualaikum Warah Matullah Hiwabarakatuh....

Hari ni nak berkongsi sikit dengan anda semua berkenaan dengan persiapan untuk menyambut hari raya puasa yang bakal menjelang seminggu ja lagi. Bagaimana kawan-kawan semua, sudah siap ke tempahan baju raya untuk tahun ni? Berapa pasang ? Saya rasa pastinya anda semua sudahpun awal-awal lagi buat persiapan untuk menyambut hari raya. Ada yang sebelum puasa lagi sudahpun membuat tempahan baju. Tukang jahit baju pun tidak mengambil tempahan lagi jika sudah masuk minggu kedua puasa.


Bagi yang tak berkesempatan untuk menempah baju raya bolehlah dapatkan baju yang sudah siap dijahit yang berada di kedai-kedai menjual pakaian ataupun di pasaraya-pasaraya, rasanya tak kurang hebatnya jika beli baju yang sudah siap. Harga pun ada yang lebih murah dari kita tempah. Nasihat saya sebelum nak beli baju tu tengok-tengok sama harga pakaian tu, bandingkan dulu dengan kedai-kedai yang lain berhampiran, kadangkala baju sama tetapi harga yang lain-lain, sekurangnya dapat juga kita berjimat.

Sebolehnya bagi kaum-kaum wanita ni janganlah beli pakaian yang akan mendedahkan aurat anda, bagi yang bersuami, jagalah maruah suami anda, lihat sahaja pakaian seperti di dalam gambar ni, pakaian ini bukan sahaja jarang malah menampakkan apa yang tak sepatutnya dilihat oleh orang lain. Bagi yang punya isteri dan anak-anak perempuan, pastikan mereka tidak membeli atau menempah pakaian yang sedemikian, rugilah sebulan berpuasa membuat ibadah mengumpul pahala.Akhirkata belilah pakaian yang tidak menjolok mata, nampak manis di pandang dan sopan.


Muallaf Ingin Sambung Belajar

Respons: 0 comments
Assalamualaikum Warah Matullah Hiwabarakatuh...

Hari ini ketika melayari Harian Metro Online, saya terpandang satu berita mengenai seorang muallaf berbangsa Cina yang telahpun memeluk Islam semenjak berumur 18 tahun lagi, kini beliau berusia 22 tahun. Alhamdulillah syukur sudah 4 tahun beliau memeluk Islam. 

Walaupun menghadapi banyak dugaan dalam hidup termasuklah disisihkan oleh keluarga, beliau masih yakin yang ALLAH akan membantu umatnya yang dalam kesusahan. Sungguh cekal hati anak muda ini dalam mengaharungi hidup sebagai muslim, beliau bekerja sendiri sebagai pemain silap mata dan pembantu kedai buku.

Beliau juga berhasrat ingin menyambung pelajaran beliau yang telah tertangguh akibat kurang kemampuan dan kos untuk beliau menghabiskan pelajaran sekitar RM10000. Bagi yang ingin membantu meringankan beban saudara baru kita ini bolehlah menghubungi Adam di talian 013-3850588.

Mohon Jasa baik kawan-kawan sebarkan. Moga Saudara Baru Kita ni dapat sambung belajar semula untuk masa depannya.

Berita asal: Harian Metro Online


KUALA LUMPUR: “Terdetik di hati saya memeluk Islam selepas setahun melakukan kajian mengenai ini dan jelas agama Islam agama yang betul dan sempurna,” kata mualaf, Eh Jun Guang, 22, atau dikenali sebagai Adam.
Menurut Adam, selepas memeluk Islam pada usia 18 tahun, dia disisihkan keluarga yang tidak dapat menerima dirinya sebagai seorang mualaf.

Katanya, akibat kesusahan hidup seorang diri, dia terpaksa berhenti belajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam jurusan pentadbiran.
Mengetahui kepentingan pelajaran dalam hidupnya, anak muda berasal dari Sungai Buloh, Selangor ini bercita-cita menyambung kembali pelajarannya.

“Saya terpaksa berhenti belajar dan bekerja untuk menanggung kos sara hidup. Saya bekerja sebagai ahli silap mata dan pembantu di kedai buku, namun pendapatan itu belum cukup untuk saya menyambung kembali pelajaran.

“Saya terpaksa menyewa bilik di Wangsa Maju dengan bayaran RM250 selain makan dan minum terpaksa ditanggung sendiri tanpa kasih sayang daripada keluarga.
“Memang mencabar hidup seorang diri, namun saya cekalkan hati saya dan yakin Allah sentiasa akan membantu hamba-Nya di dalam kesusahan,” katanya.

Bukan itu saja dugaan dihadapi Adam, malahan dia turut menghidapi penyakit tulang belakang bengkok dan terpaksa melakukan pembedahan sebelum ini.
“Saya berharap ada pihak yang dapat membantu saya untuk kembali menyambung pelajaran kerana saya memang tidak mampu untuk menanggung kos yuran pengajian lebih RM10,000 seorang diri dengan pendapatan saya yang tidak tetap,” katanya.

Sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah menghubungi Adam di talian 013-3850588.

Nuzul Al-Quran

Respons: 0 comments
Setiap tahun di bulan Ramadhan Umat Islam akan menyambut Nuzul Al-Quran. Pastinya tak semua tahu apakah makna Nuzul Al-Quran.

Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.
Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq.

Petikan dari Wikipedia

Selamat Menyambut Nuzul Al-Quran 17 Ramadhan1432 Hijrah

Kemalangan Di Musim Perayaan

Respons: 3 comments
Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh... Hari ini saya nak berkongsi satu topik yang sering menjadi isu apabila tibanya musim perayaan. Kemalangan @ Kecelakaan Jalan Raya. Biasanya saban tahun pastinya didada akhbar akan terisi berita mengenai kemalangan jalan raya apabila tibanya musim hari raya. Apakah punca menyebabkan kemalangan ini berlaku?.Terus terang saya katakan kita memang tidak dapat mengelak ketentuan yang telah ditetapkan olehNya. Namun kita seharusnya berusaha untuk mencegah daripada berlakunya kemalangan
Pernah tak kita lihat papan tanda di atas sewaktu kita memandu di lebuhraya?. Saya rasa tentu anda semua pernah lihat bukan. Had Laju yang telah ditetapkan di lebuhraya adalah 110KM/J .Namun adakah semua pemandu mematuhi peraturan had laju di lebuhraya?. Saya sendiri pernah memandu di lebuhraya dan melihat pemandu bas, kereta, lori memandu laju lebih dari had yang telah ditetapkan. Pemanduan yang hanya mengikut perasaan bukan sahaja membahayakan kenderaan yang turut menggunakan jalan yang sama, malah turut membahayakan nyawanya. Jadi disini saya amat berharap jika anda memandu kenderaan sewaktu pulang ke kampung nanti, pastikan anda mengikut peraturan had laju yang telah ditetapkan untuk mencegah dari sebarang perkara yang tidak diingini.
Ada sesetengah pemandu yang memandu kenderaan dalam perjalanan yang jauh tidak langsung berhenti berehat, memandu di lebuhraya di sewaktu sedang berpuasa pastinya kita keletihan dan mengantuk, sebaiknya carilah tempat berhenti seperti hentian rawat rehat yang disediakan oleh pihak plus di sepanjang lebuhraya. Elakkan dari basuh muka dan teruskan perjalanan, dikhuatiri, jika anda terlalu letih anda akan terlelap seketika dan kemalangan kemungkinan akan terjadi.


Akhir sekali, segalanya bergantung pada anda, sebelum melakukan perjalanan yang jauh, pastikan kenderaan anda dalam keadaaan yang baik, pastikan juga anda mendapat rehat yang secukupnya, tak perlu terlalu berangan apa yang nak dilakukan sewaktu dekat kampung nanti, kadangkala oleh kerana terlalu banyak berangan-angan pun akan menyebabkan kita terlelap dan mungkin akan terjadi kejadian yang seperti di dalam gambar diatas. Pandu Cermat Jiwa Selamat. Ingatlah Orang yang tersayang.

Jual Mercun Tak Salah?

Respons: 5 comments
Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh

Setiap hari kita akan baca di dada akhbar ada banyak tangkapan kes menjual mercun yang semakin berleluasa, kes kanak-kanak yang cedera akibat terkena mercun yang dibakar tiba-tiba meletup sebelum sempat di buang.
Dalam soal ini siapakah yang harus bertanggungjawab?. Adakah kita hanya harus sering tudingkan jari ke arah pihak berkuasa tempatan kerana tidak membendung berleluasanya kegiatan penjualan barangan letupan seperti mercun ini dari terus di jual di pasaran. Jika kita dapat perhatikan bahan larangan ini di jual secara terbuka di bazar ramdhan dan di kedai-kedai runcit. Para peniaga ini menjual barangan ini seolah tanpa ada sebarangan perasaan bersalahpun.
Apabila berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini barulah pakat menuding jari ke sana sini, mengapa tidak saja melakukan rampasan dan mendenda para peniaga yang tetap berdegil menjual barangan tersebut. Seawal bulan Ramadhan kita dapat lihat beberapa orang peniaga yang menjual mercun di tangkap dan di denda beribu ringgit atas kesalahan menjual mercun, namun di tempat saya masih ada lagi yang menjual secara terbuka. Adakah menjual mercun dan bunga api ini hanya menjadi kesalahan di sesetengah tempat sahaja. Fikir-fikir dan renungkanlah berapakah duit yang kita habis dan bazirkan semata-mata membeli mercun dan bunga api.

Sayangilah Kemerdekaan Yang Kita Kecapi Selama ini

Respons: 0 comments
Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh...

Petang ini saya nak ajak anda semua berkongsi semangat kemerdekaan, negara kita telah merdeka semenjak dari tahun 1957, rasanya tidak perlu saya ingin ulang semula apa yang ada di dalam buku teks sejarah yang kita semua telah pelajari semenjak dari sekolah rendah lagi. Kini setelah sekian lama hampir 54 tahun sudah kit mengecapi kemerdekaan. Namun apakah makna kemerdekaan pada diri anda?


Apakah kemerdekaan yang kita kecapi selama ini hanya perlu kita pamerkan dengan melaungkan merdeka setiap kali tibanya malam 31 Ogos pada setiap tahun, kemudian semuanya kembali seperti biasa, seolah tiada sebarang erti. Sedarlah, kemerdekaan yang kita kecapi selama ini perlu kita kekalkan bukan untuk kita tetapi untuk generasi akan datang, anak cucu cicit kita.
 

 Bersempena dengan sambutan hari ulangtahun kemerdekaan yang bakal menjelang tak berapa lama lagi iaitu pada hari raya kedua, marilah kita sama-sama mengibarkan bendera Malaysia, tanda kita sayangkan negara kita, kita sayangkan Malaysia kita yang aman dan damai.
Jika tidak kita sayangkan negara kita, siapa lagi yang akan menyanyanginya, negara kita Malaysia ibarat rumah kita, tanpa rumah, tiadalah lagi tempat untuk kita berlindung dari hujan dan panas. Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 54 tahun 31 Ogos 2011.

Hampir Separuh bulan

Respons: 2 comments




Assalamualaikum Warahmatullah hiwabarakatuh...

Pejam celik kita telahpun melalui hampir separuh dari bulan Ramadhan, bulan yang mulia diantara bulan-bulan Islam. InsyaAllah saya pasti anda semua dapat lalui bulan Ramadhan ini seperti tahun-tahun sebelum ini. Rutin harian pun agak berbeza dari bulan-bulan yang lain, bermula dari sahur di awal pagi, solat subuh dan pergi kerja, pulang kerja menyiapkan juadah berbuka pula, kemudian malam bertarawih dan bertadarus. InsyaALLAH semoga amalam anda semua diberkati olehNya dan mendapat pahala yang berlipat kali ganda.

Pada waktu ini pastinya ada yang sedang sibuk membuat persiapan untuk meraikan kemenangan iaitu Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang kurang lebih 15 hari lagi. Begitu juga dengan persiapan untuk menyediakan juadah di hari raya nanti, kaum-kaum ibu sekarang sedang giat membuat tempahan kuih dan juga ada yang sibuk menyiapkan tempahan kuih bagi kaum ibu yang berniaga. 

Walaupun sudah mengetahui bulan Ramadhan ini adalah bulan yang mulia masih terdapat lagi segelintir masyarakat yang tidak menghormati bulan Ramadhan. Baru tadi saya terbaca di dada akbar Mingguan Metro, ada warga emas yang masih hanyut di buai maksiat di kelab-kelab dangdut di ibu kota. Moga ALLAH memberikan golongan ini petunjuk ke jalan yang benar.

Copyright © Portal Berita Terkini

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog