Tempat Perlancongan yang menarik di Taiping

Respons: 2 comments
Entry Kali ini adalah sambungan daripada entry yang lepas Tempat Perlancongan yang menarik di Taiping . Di harapkan sedikit sebanyak dapat menambah pengetahuan para pembaca yang mana tempat-tempat yang menarik ada di Taiping.

 

Night Safari merupakan satu tarikan baru bagi bandar Taiping dan yang pertama di Malaysia. Night Safari telah dirasmi pada 15 Jun 2003 oleh DYMM Sultan Azlan Shah memberi satu kelainan kepada pengunjung di mana keindahan dan keaslian alam semulajadi di waktu malam dapat dilihat. Night Safari mempamerkan hidupan-hidupan haiwan yang aktif di waktu malam yang memberi peluang kepada pengunjung untuk menghayati suasana alam semulajadi dan habitat asal hidupan liar di mana bunyi pelbagai jenis haiwan dapat didengari seperti burung pungguk, musang, kijang, harimau kumbang dan sebagainya. Dalam Anugerah Pelancongan Malaysia 2003, Zoo Taiping dan Night Safari telah berjaya memenangi Anugerah Tarikan Pelancongan Terbaik Kategori Buatan Manusia.

Night Safari Taiping adalah satu produk perlancongan unik di mana haiwan-haiwan yang aktif pada waktu malam dipamerkan dengan menggunakan lampu-lampu khas yang seakan-akan cahaya bulan. Pengunjung dapat menghayati suasana alam semulajadi dan habitat asal hidupan liar di mana bunyi pelbagai jenis haiwan dapat didengari. 

Untuk menghayati sepenuhnya pengalaman ini, pengunjung dikehendaki meminimakan bunyi-bunyian atau suara supaya dapat mendengar bunyi-bunyi haiwan ini, serta tidak mengganggu ketenteraman di Night Safari. Pengunjung dilarang membawa lampu suluh dan kamera berflash di Night Safari kerana ini akan mengganggu haiwan yang dipamerkan.

Untuk keterangan lanjut sila hubungi:

Zoo Taiping & Night Safari
Jln. Tmn. Tasik Taiping, 34000 Taiping, Perak Darul Ridzuan.
Tel : 05-8086577

2 comments:

gnesop said...

rasa nak lawat juga nignt safari.. harap boleh lawat nanti

Zawawi Japilos said...

datanglah melawat..tapi pastikan bukan masa hujan ye.takut nanti tak dapat nak menikmati sepenuhnya

Copyright © Portal Berita Terkini

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog